اينفلوئنسر ماركتينگ يا بازاريابي به كمك افراد تأثيرگذار از جمله اصطلاحاتي است كه طي سالهاي اخير در كشور ما نيز مانند ساير نقاط جهان، فراگير شده و شنيده ميشود.
با وجودي كه اينفلوئنسر ماركتينگ به يك رسانه يا يك پلتفرم مشخص محدود نيست، اما بسياري از مردم اين مفهوم را بيشتر در فضاي شبكه هاي اجتماعي ميشناسند و به كار ميبرند.
جالب اينجاست كه حتي در ميان انواع ابزارهاي اجتماعي ديجيتال هم اين مفهوم در كشور ما بيشتر با اينستاگرام عجين شده و مثلاً كمتر اصطلاحِ اينفلوئنسر تلگرام يا وبلاگ نويس اينفلوئنسر را ميشنويم و ميخوانيم.
اين درس به صورت بسيار مختصر و مقدماتي به اينفلوئنسر ماركتينگ ميپردازد و در آن نكات زير را مرور ميكنيم:
تعريف اينفلوئنسر چيست؟
تعريف اينفلوئنسر ماركتينگ چيست؟
هدف گذاري در اينفلوئنسر ماركتينگ چگونه انجام ميشود؟
در انتخاب اينفلوئنسرها به چه نكاتي كمتر توجه ميشود؟
چند توصيهي مهم در مورد بازاريابي به كمك افراد تأثيرگذار
تعريف اينفلوئنسر چيست و به چه كسي اينفلوئنسر ميگويند؟
فعل Influence به معناي تأثيرگذاري است و طبيعتاً سادهترين معادل واژهي Influencer، تأثيرگذار است.
[ درس مرتبط: فعل Influence از جمله افعال پركاربرد انگليسي ]
هر كس بتواند روي تصميم و رفتار فرد ديگري تأثير بگذارد، اينفلوئنسر محسوب ميشود.
البته طبيعي است كه وقتي در مقياس تجاري و در فضاي كسب و كار اصطلاح اينفلوئنسر را به كار ميبريم، به كساني توجه داريم كه ميتوانند بر روي تصميم و رفتارِ تعداد افراد بيشتري تأثير بگذارند.
منظور از اينفلوئنسر ماركتينگ چيست؟
اينفلوئنسر ماركتينگ يكي از زيرمجموعههاي ارتباطات بازاريابي يا Marketing Communications است.
در اين شيوه، كسب و كارها ميكوشند افرادي را بيابيند كه بر تصميم و رفتار مشتريانشان تأثير ميگذارند.
سپس به كمك آنها اطلاعات محصول خود يا هر نوع پيام ديگر را كه ميتواند منجر به رفتارهاي مطلوب (مثلاً خريد محصول يا ترويج يك رفتار فرهنگي) شود براي مخاطبان واقعي خود ارسال ميكنند.
اينفلوئنسر ماركتينگ، پديدهي تازهاي نيست.
اگر در دوران دبستان، مدير مدرسهتان احساس كرده كه شما از معلم ورزش حرفشنوي بيشتري داريد و او را به كلاستان فرستاده تا در مورد رعايت نظم برايتان صحبت كند، در همان مقطع اينفلوئنسر ماركتينگ را (براي تبليغ يك رفتار) تجربه كردهايد.
بازاريابي توسط افراد تأثيرگذار در مجموعهي روشهاي بازاريابي برونگرا قرار ميگيرد. چون اين كسب و كار است كه گفتگو با مخاطب و مشتري بالقوه را آغاز ميكند.
اگر قصد داريد يك تعريف علمي از اينفلوئنسر در فضاي Influencer Marketing داشته باشيد، تعريف براون و فيورلا ميتواند مفيد باشد (منبع):
Influencer فردي حقيقي يا حقوقي است كه كسب و كار به چشم مشتري به او نگاه نميكند؛ بلكه از او ميخواهد در مورد برند يا محصولش، محتوا توليد كند يا آن را مستقيماً به مخاطبان خود توصيه كند و در مقابل، به نوعي اين تأثيرگذاري را جبران ميكند.
مكانيزم جبران، ميتواند بسيار متنوع باشد. موارد زير برخي از رايجترين روشهاي جبران در كاربردهاي روزمرهي Influencer Marketing هستند:
اينفلوئنسر در ازاء تلاش براي تأثيرگذاري بر رفتار مخاطبان خود، پول مشخصي دريافت ميكند.
مديران برند يا كسب و كار، متقابلاً همين كار را براي اينفلوئنسر انجام ميدهند (مثلاً دو سخنران فعال در حوزهي آموزش، يكديگر را تبليغ ميكنند).
اينفلوئنسر براي مدت مشخصي ميتواند از محصولات و خدماتِ كسب و كار، با تخفيف يا به صورت رايگان استفاده كند (هتلِ من را تبليغ كن؛ لازم نيست هزينهي اقامتت را بپردازي).
اينفلوئنسر در ازاء فروشي كه ايجاد ميكند كميسيون (درصدي از فروش) را دريافت ميكند.
منبع : متمم